Индия се преориентира и постепенно заема заслуженото си място сред западните демокрации. Страната е естествен съюзник на ЕС, САЩ и НАТО и дългогодишното и отблъскване беше грешка. За щастие тази грешка е вече коригирана. Демократична и прозападна Индия се очертава като противотежест на тоталитарно-капиталистически Китай и суровинно-военния му придатък олигархичната Руска Федерация.
Потвърждение за тази преориентация, са последните събития в атомния и военния сектор. За да намали зависимостта и от руски доставки на гориво, американският Конгрес гласува споразумение за сътрудничество в ядрената област и одобри снабдяването на страната с най-нови технологии, влючително и доставка на гориво за атомните и централи. Новата стратегия за енергийна независимост е одобрена и от НАТО. Това беше посрещнато със скърцане на зъби от руска страна - Индия е основен пазар за руски военни стоки и атомни централи.
Друго интересно събитие е приключилия международен салон „Аеро Индия 2007”. Досега тези изложения, бяха доминирани от руски компании, получаващи основния дял от поръчките. Но вече нещата са коренно различни. Руснаците са на задна позиция, въпреки усилията си да покажат най-доброто, с което разполагат - Миг-35. Лидери на изложението са американските компании "Локхид Мартин" и най-вече „Боинг” с модела си F/A-18C/D.
Като бонус при поръчка на самолетите, Боинг предлага на индийските ВВС и разработената от компанията - Integrated Defense Systems.
Американските самолети бяха и в основата на невиждана досега медийна кампания с участието на 69 годишния магнат Ратан Тата, който многократно летя на американските самолети.
Всички индийски медии отразяваха на 100% изявите му, в които той не пестеше суперлативите си за качествата на американската техника и за превъзходството и над конкурентите. Имайки предвид близките връзки на Ратан Тата с управляващите, може да се каже, че тази прозападна кампания е организирана с подкрепата на индийското правителство.
Американските самолети бяха и в основата на невиждана досега медийна кампания с участието на 69 годишния магнат Ратан Тата, който многократно летя на американските самолети.
На възторжения фон от американските авиотехнологии, почти незабелязано премина участието на другите конкуренти – шведския "Грипен", френския „Рафал” и европейския „Еурофайтер".Битката за индийския авиопазар е в разгара си. Залозите са направени и очакваните поръчки са огромни. Индия ще поръча 126 съвременни изтребителя за 8-9 милиарда долара. А в бъдещите 20-25 години, страната ще похарчи за закупуване на самолети около 25-30 милиарда долара.
Целта на индийците е формулирана много добре от Главният редактор на списанието India Strategic, Гулшан Лютра: "Нашата авиация се нуждае не просто от увеличаване на авиопарка, но от нови технологии, защото основната част от техниката е на нивото от преди 20-25 години" ... и след това добавя: „...увеличаването на вертолетния парк – министерството на отбраната вече поръча 80 Ми-17ИБ и закупуването на 40 СУ-30МКИ от Русия не решават проблема ."
Да, руската техника със съветски технологии от преди 20 години не решава идийския проблем, нито отговаря на амбицията и да стане демократичен лидер в Азия. Индийската преориентация на запад е логична и желана.
Да кажем: „Добре дошла, Индия!"
eCp
Няма коментари:
Публикуване на коментар