Критериите, параметрите, финансовите ангажименти, процедурата по взимане на решение, самото решение за закупуване на самолет за българските ВВС са засекретени. Липсата на прозрачност, лобирането на Президента и огромната сума пари от 3 милиарда лева поражда основателни съмнения за възможна корупция. Към тези съмнения се добавят и корупционните скандали, които съпътстват сделките на СААБ в Унгария, Чехия, Южна Африка и Бразилия.
Наш читател ни изпрати писмо, в което повдига и един друг въпрос. Нови ли са наистина “новите” Грипени?
Господа,
Пиша ви във връзка с покупката на самолет Грипен за българските ВВС.
Искам да ви обърна внимание на следното нещо: Често под определението “нов” при военните сделки се крие нещо друго. Шведските ВВС имат в резерва определено количество самолети Грипен с малко часове полети. Те са консервирани и чакат купувач.
Възможно е в българската оферта да е предложен “нов самолет”, което да означава новосглобен, произведен, но това не означава, че частите, от които е сглобен са нови! Възможно е да са вградени използвани компоненти и въпреки това за самолета да се претендира, че е “нов”. Малко използвани компоненти, двигатели, радар, електроника могат да бъдат взети от резерва на шведските ВВС. Т.е. в случая не става въпрос за нов самолет, а за “нов самолет произведен с малко използвани части”.
Ако в договора със СААБ не е изрично прецизирано, че не само самолета, но и всички компоненти трябва да бъдат НОВИ, НЕИЗПОЛЗВАНИ, сигурен съм, че България ще получи машина втора ръка с цената на нова.
С уважение,
………………………..
Виж също: