вторник, 3 ноември 2009 г.

Арабските пилоти и катастрофата с Еърбъс 340-600

Преди няколко месеца първият Airbus 340-600, най-големият до сега построен пасажерски самолет, трябваше да премине наземни изпитания на летището в Тулуза, Франция. Ето така изглеждаше самолета преди теста:

arab1

След дълго закъснение след уговорения за изпитанията час, на пистата най-сетне се появява екипажа на машината – това са пилоти и механици от Abu Dhabi Aircraft Technologies (ADAT). Те трябва да проведат всички наземни изпитания на закупения от арабската страна самолет и след това да отлетят с него в Абу-Даби за да попълнят флота на Etihad Airways.

Първият тест е на моторите. Арабският екипаж след като се качил в самолета решил да тества четирите турбини на пълна мощност в режим на излитане. Мързеливите пилоти дори не са си дали труд да прочетат инструкцията, където ясно е оказано, че тази операция на празен самолет, с много малко гориво, прави самолета прекалено лек за мощните мотори на пълен форсаж.

Още преди турбините да достигнат максимална мощност, в пилотската кабина със страшна сила завила сирена, запалили се червените лампи на таблото указващи за погрешно избран режим: бордовите компютри решили, че пилотите искат да излетят без да са се съобразили с конфигурацията на самолета, липсата на гориво, прибраните елерони и т.н.

Сирената и лампите очевидно са подразнили арабите и те решили въпроса радикално – един от пилотите дръпнал ръчката за дезактивиране на Ground Proximity Sensor( устройство, което опознава наземни препятствия за излитане). По този начин той дезактивирал около 40% от системите следящи за сигурността и нарушил работата на всички останали …. , но сирената спряла да вие и червените лампи изгаснали.

След тази мъдра манипулация, компютрите окончателно решили, че пилотите са дали команда за излитане и се подчинили на желанието им. Автоматично се освободили блокировките и самолетът се устремил напред.

Пилотите били толкова шокирани, че нито един от тях не се сетил да намали оборотите на турбините , нито да задейства системата за аварийно спиране. На пълна мощност самолетът се врязва в железобетонната преграда. И 200 000 000 евро стават на пепел.

Не се знае има ли ранени и загинали от екипажа. По искане на Абу Даби информацията е засекретена. Доскоро не бяха известни никакви подробности. От ОАЕ са поставили много остро въпроса пред Франция, че оповестяването на подробности за поведението на екипажа ще бъде считано за оскърбление към арабите мюсюлмани.

arab6

arab8

Няма коментари: