България е усвоила рекордните 1,69 млрд. евро от ЕС за 12-те месеца до 30 юни 2011 г., показват изчисления на Investor.bg на база данни на БНБ. Нетният ефект е 1,25 млрд. евро, тъй като сме платили членски внос и други вноски в размер на 441 млн. евро.
Подобрението спрямо 12-месечния период до 30 юни 2010 г. е с 507 млн. евро, тъй като тогава са били усвоени средства за 1,18 млрд. евро.
За сравнение през 2007 г. сме били нетен донор на Европейския съюз със 693 млн. евро.
За последните 6,5 години (след 1 януари 2005 г.) държавата ни е получила нетно 2,46 млрд. евро от Европейския съюз, като е получила бруто 5,56 млрд. евро, но е платила 3,11 млрд. евро.
За същите 6,5 години българите, постоянно работещи в чужбина са пратили в родината нетно 3,71 млрд. евро. Сумата от българите в чужбина за последните 12 месеца до 30 юни 2011 г. е 736,8 млн. евро и вече е по-малка от приходите от членството ни в ЕС.
В последните 18 месеца с помощта на евросредства започна работата по три лота на Автомагистрала Тракия, както и по 2 лота на АМ Марица. Вече е стартирана процедура за избор на строител на един лот от автомагистрала Струма и е стартирана процедурата за друг лот на АМ Струма.
В момента с европейски средства се работи още по разширението на столичното метро, довършването на разширението на южната дъга на околовръстния път в София, рехабилитацията на ж.п. линията Пловдив-Бургас, строежа на Дунав мост 2 и други.
За земеделската 2010-2011 г. евросубсидията на площ е 18 лв./дка, което разпределено върху около 30 млн. дка, формира приходи от 540 млн. лв., или 276 млн. евро за България.
Подадени са и водни проекти на стойност около 300 млн. лева, като предстои подаването на нови.
В следващия програмен период (от 2013 г. до 2020 г.) се планира с евросредства да бъдат строени АМ Хемус и 4 скоростни пътя, трети лъч на столичното метро и разширението на първия лъч до Летище София и квартал Младост 4.
Има и проекти по оперативните програми Конкурентоспособност, Административен капацитет, Техническа помощ, Развитие на човешките ресурси и Регионално развитие.
Investor.BG
Няма коментари:
Публикуване на коментар