сряда, 5 юли 2017 г.

Наистина нов ли ще бъде “новия” Грипен? Възможно ли е “новите” Грипени да са ново сглобени от вече използвани компоненти и части? Писмо от наш читател.

Критериите, параметрите, финансовите ангажименти, процедурата по взимане на решение, самото решение за закупуване на самолет за българските ВВС са засекретени. Липсата на прозрачност, лобирането на Президента и огромната сума пари от 3 милиарда лева поражда основателни съмнения за възможна корупция. Към тези съмнения се добавят и корупционните скандали, които съпътстват сделките на СААБ в Унгария, Чехия, Южна Африка и Бразилия.
Наш читател ни изпрати писмо, в което повдига и един друг въпрос. Нови ли са наистина “новите” Грипени?
Господа,
Пиша ви във връзка с покупката на самолет Грипен за българските ВВС.
Искам да ви обърна внимание на следното нещо: Често под определението “нов”  при военните сделки се крие нещо друго.  Шведските ВВС имат в резерва определено количество самолети Грипен с малко часове полети. Те са консервирани и чакат купувач. 
Възможно е в българската оферта да е предложен “нов самолет”, което да означава новосглобен, произведен, но това не означава, че частите, от които е сглобен са нови!  Възможно е да са вградени използвани компоненти и въпреки това за самолета да се претендира, че е  “нов”.  Малко използвани компоненти, двигатели, радар, електроника могат да бъдат взети от резерва на шведските ВВС. Т.е. в случая не става въпрос за нов самолет, а за “нов самолет произведен с малко използвани части”.
Ако в договора със СААБ не е изрично прецизирано, че не само самолета, но и всички компоненти трябва да бъдат НОВИ, НЕИЗПОЛЗВАНИ, сигурен съм, че България ще получи машина втора ръка с цената на нова.
С уважение,
………………………..
Виж също:

Ще се превърне ли самолетната афера в новото Белене? Участниците са същите: Президент избран от БСП, бившата комунистическа партия и едни 3 милиарда лева народна пара за усвояване

Оскъпяване на сделката за Грипен в Бразилия с 900 милиона долара след първоначалното предложение на СААБ. Прокурорското разследване за нарушения е възобновено.

Грипен, СААБ и BAE Systems замесени в скандал в Чехия и Унгария за корупция и подкупи. Възможно ли е в България да се повтори същата схема?

Грипен и СААБ с тежки съмнения за корупция и подкупи в сделката с Южна Африка.

Защитава ли Президентът Радев и шведските бизнесмени замесени в скандали с подкупи? Според Ню Йорк Таймс шведският имидж е засегнат от скандали

Какви са приликите в нашия случаи с лобиране и този с бившият бразилски президент Лула? Миризма на подкуп в Бразилия при сделка за СААБ Грипен.

Защо българските медии мълчат за корупционните съмнения около закупуването на самолета Грипен от шведската фирма SAAB в Чехия, Унгария, Южна Африка, Бразилия?

Няма коментари: