понеделник, 1 юни 2009 г.

История на Фолксваген: Как социалистът Хитлер успя да излъже германците

vw

През 1933 г. по време на Берлинското автоизложение, Хитлер за първи път оповестява идеята си за нов семеен автомобил домакинство с цена почти равна на мотоциклет, който ще бъде наистина достъпен за всеки дом. По това време само най-богатите хора могат да си позволят кола.

Като начало Хитлер организира среща с Фердинанд Порше , който по това време също работи по странно изглеждащ, но евтин автомобил. Той се срещна с Хитлер и е помолен да конструира народна кола със следните спецификации:

- Тя трябва да бъде в състояние да превозва 3-ма възрастни и две деца.
- Тя трябва да има мощност от 42mpg, и максимална скорост от 100 kmh.
Хитлер също казва, че колата трябва да изглежда като Maikaefer или като бръмбар(калинка) , а също така дава скица на дизайна. Хитлер сам създава дизайна на масата на един ресторант в Мюнхен през 1932 година.

vprototype

Порше обещава на Фюрера и работата започва като първият прототип трябва да бъде построен от Даймлер-Бенц.

През 1937 е създадена Volkswagenwerk GmbH, а през 1938 г. с държавано финансиране във Волфсбург е построена фабриката, където KDF(това е името на първия Фолксваген) би трябвало да бъдат сглобявани и те наистина, макар и малко и за кратко време и малко, са произвеждани.

Цената на колата е била 990 марки. Новият завод е бил с огромен капацитет - 1,5 милиона коли годишно. Държавата инвестира в строителството му 50 милиона марки, но основната част от стойността на проекта поемат на гърба си немските работници. Национал-социалистите прилагат хитра система за гарантирана бъдеща покупка на автомобил. Всеки работник желаещ да закупи колата е бил длъжен авансово да привежда по специална сметка между 5 и 15 марки на седмица. В замяна на това му давали сертификат, който позволявал да получи бъдещата кола когато сумата натрупана в сметката достигне 750 марки, а останалата част до 990 изплащал вече след като е станал собственик на автомобила. По тази схема германските работници налели в създаването на завода над 100 милиона марки – огромна за времето си сума.

schwimmwagen

Само година след построяването на завода, Германия влиза във война. Фолксваген започва да работи за армията и проектът за „народна кола” е замразен.

Германските работници платили за хартиени сертификати с обещание за нова кола никога не видели нито колата, нито получили парите си обратно. Социалистът Хитлер ги измамил.

Няма коментари: