събота, 1 юли 2017 г.

Оскъпяване на сделката за Грипен в Бразилия с 900 милиона долара след първоначалното предложение на СААБ. Прокурорското разследване за нарушения е възобновено.


Познато ли ви е?
“През април 2015 г. бразилските прокурорите започнаха разследване за предполагаема корупция по време на преговорите между базираната в Швеция компания СААБ, но след няколко месеца прокуратурата приключи поради липса на доказателства. Прокурорът разследва разликата от 900 милиона долара между цената в първоначалното предложение на Saab през 2009 г. и окончателната цена, договорена през октомври.
…………………………………………………….
На 05 февруари 2016 г. бразилски прокурор заяви, че ще възобнови разследването на предполагаеми нарушения, свързани с покупката на реактивни самолети от Сааб Грипен от бразилските военновъздушни сили след появата на нови доказателства за нередности.”
Виж също:
ЗАЩО БЪЛГАРСКИТЕ МЕДИИ МЪЛЧАТ ЗА КОРУПЦИОННИТЕ СЪМНЕНИЯ ОКОЛО ЗАКУПУВАНЕТО НА САМОЛЕТА ГРИПЕН ОТ ШВЕДСКАТА ФИРМА SAAB?
КАКВИ СА ПРИЛИКИТЕ В НАШИЯ СЛУЧАИ С ЛОБИРАНЕ И ТОЗИ С БИВШИЯТ БРАЗИЛСКИ ПРЕЗИДЕНТ ЛУЛА? МИРИЗМА НА ПОДКУП В БРАЗИЛИЯ ПРИ СДЕЛКА ЗА SAAB GRIPEN. 
ЗАЩИТАВА ЛИ ПРЕЗИДЕНТЪТ РАДЕВ И ШВЕДСКИТЕ БИЗНЕСМЕНИ ЗАМЕСЕНИ В СКАНДАЛИ С ПОДКУПИ? СПОРЕД НЮ ЙОРК ТАЙМС ШВЕДСКИЯТ ИМИДЖ Е ЗАСЕГНАТ ОТ СКАНДАЛИ
ГРИПЕН И СААБ С ТЕЖКИ СЪМНЕНИЯ ЗА КОРУПЦИЯ И ПОДКУПИ В СДЕЛКАТА С ЮЖНА АФРИКА. КОГАТО ЛОБИРА ЗА ГРИПЕН, ПРЕЗИДЕНТЪТ РАДЕВ ЗНАЕ ЛИ ЗА ТЕЗИ СЪМНЕНИЯ ЗА КОРУПЦИОННИ ПРАКТИКИ?
ГРИПЕН, СААБ И BAE SYSTEMS ЗАМЕСЕНИ В ГОЛЯМ КОРУПЦИОНЕН СКАНДАЛ В ЧЕХИЯ И УНГАРИЯ. ВЪЗМОЖНО ЛИ Е В БЪЛГАРИЯ ДА СЕ ПОВТОРИ СЪЩАТА СХЕМА?
ОСКЪПЯВАНЕ НА СДЕЛКАТА ЗА ГРИПЕН В БРАЗИЛИЯ С 900 МИЛИОНА ДОЛАРА СЛЕД ПЪРВОНАЧАЛНОТО ПРЕДЛОЖЕНИЕ НА СААБ. ПРОКУРОРСКОТО РАЗСЛЕДВАНЕ ЗА НАРУШЕНИЯ Е ВЪЗОБНОВЕНО.

петък, 30 юни 2017 г.

Доналд Тръмп заминава за Полша и ще присъства на форума “Три морета”. Резиденти и русофили хибридчици не трябва да бъдат допускани да представляват България

Инициативата "Три морета" е обща идея на президентите на Полша и Хърватия и се отнася до сътрудничеството на страните от Централна и Източна Европа в областта на енергетиката, транспорта, цифровизацията и икономиката. Инициативата обединява Полша, Чешката република, Словакия, Унгария, Литва, Латвия, Естония, Хърватия, Словения, България, Румъния и Австрия.
Кой ще представлява България на форума “Три морета” в присъствието на американския Президент Доналд Тръмп и защо е важно това?
Регионът (BABS: Балтийско – Адриатическо – Черно море) представлява 28% от територията на ЕС, 22% от населението, но само 10% от неговия БВП. Дискусиите за икономиката са фокусирани върху необходимостта от подобряване на инфраструктурата на целия регион и по-специално на енергийно сътрудничество, главно за насърчаване на диверсификацията на енергийните източници и намаляване на енергийната зависимост. 50 милиарда евро са необходими за преодоляване на сегашните недостатъци и тук Америка може да помогне.
Политически отговорно е на срещата да замине Мин. председателят Бойко Борисов и Външния министър, а не Румен Радев с некомпетентната си администрация част , от която дори няма достъп до поверителна информация.

Грипен, СААБ и BAE Systems замесени в скандал в Чехия и Унгария за корупция и подкупи. Възможно ли е в България да се повтори същата схема?

Службите на Обединеното кралство обвиниха граф Мендсдорф-Поули през 2009 г. в конспирация,  корупция, и по-конкретно:
“Се съгласиха с други да дадат или да се съгласят да дадат корупционни плащания на неизвестни длъжностни лица и други служители на някои правителства от Източна и Централна Европа, включително Чешката република, Унгария и Австрия, като стимул за осигуряване или като възнаграждение за осигуряване на договори от тези правителства за доставката на стоки от тях, а именно изтребители Saab / Gripen, от BAe Systems plc. “

Gripen combat aircraft sales to the Czech Republic and Hungary

Posted by Samuel Perlo-Freeman on 5 May 2017, 6:48 pm
Въведение
Малко след присъединяването си към НАТО през 1999 г. Чешката република и Унгария започнаха процедури за възлагане на обществени поръчки за придобиване на нови големи бойни самолети за да заменят застаряващите руски самолети. В двата случая, Грипен, произвеждан съвместно от Saab (Швеция) и BAE (Великобритания), бе предпочетен пред конкурента F-16 на САЩ, за който се смяташе, че е лидер в надпреварата. Последвалите обвинения в корупция бяха насочени около мрежа от посредници, наети от BAE Systems, за да подкупват политици в Централна Европа, за да вземат решения в полза на “Грипен”, по-специално в Чешката република и Унгария.
Ключови факти
Страните купувачи: Чешка република, Унгария
Страните и фирмите продавачи: BAE Systems (Великобритания), Saab (Швеция)
Година на вземане на решения: 2002/2004 (Чешка република), 2001 г. (Унгария)
Продадено оборудване:
Чешка република: 14 самолета JAS-Gripen с 10-годишен лизинг. (Оригиналният ред през 2002 г. за закупуване на 24 Gripens окончателно е отменен)
Унгария: 14 JAS 39-C Gripens, на 10-годишен лизинг (2006-16 г.), се увеличи до 2026 през 2012 г.
Стойност на сделката: Чешка република: 750 милиона долара (първоначалната анулирана поръчка е 1,9 милиарда долара) Унгария: 924 милиона щатски долара
Сума, свързана с твърдения за корупция: 12,6 милиона евро
Участващи лица
Граф Алфонс Менсдорф-Поули: Австрийски бизнесмен, агент на БАЕ за продажбите на “Грипен” в Централна Европа.
Ото Йелинек: Бивш държавен финансов министър в Канада, тогава бизнесмен в Прага, посредник на БАЕ.
Ричард Хава: ръководител на държавната охранителна фирма Omnipol през 2003 г., посредник на БАЕ.
Виктор Орбан: Унгарски министър-председател (1998-2002 г., 2010 г.).
Майкъл Зантовски: Чешки сенатор на партията “Граждански алианс”, който през 2002 г. твърди, че му е предложено 10 млн. SEK за партията му в замяна на гласуването за “Грипен”.
Милош Земан: Чешки министър-председател (1998-2002 г.).
Сделката за оръжията
Чешката република започна да търси нови изтребители през 1999 г. след присъединяването си към НАТО и обяви конкурс през 2000 г. Унгария също започва конкурс през 2000 г., за да замени съветските Миг-29. [2] JAS 39 Gripen на Saab по онова време е съвместно предприятие с BAE Systems, Gripen International става един от участниците в конкурса.
Чешката република избра “Грипен” през 2001 г. и чешкото правителство одобри поръчка от 24 самолета за 1,8 милиарда щатски долара през 2002 г. Споразумението обаче беше отменено по-късно същата година, тъй като правителството се нуждаеше от средства за реконструкция на инфраструктурата след масовите наводнения. Продължиха преговорите за по-малка покупка, евентуално втора ръка или наети самолети и в края на краищата Чешката република подписа договор за 750 млн. долара през 2004 г. за 14 самолета, отдадени под наем за 10 години.
Междувременно в Унгария се оказа, че американският F-16, предпочитан от военните вероятно ще спечели, но промяна в правилата на класирането на кандидатите в последния момент от премиера Виктор Орбан доведе до избор на “Грипен”.
Твърдения за корупция
Изборът на “Грипен” и от двете страни може да е бил повлиян от комисионни, платени на чешки и унгарски политици и служители от поне 12,6 милиона евро чрез мрежа от посредници на БАЕ в Централна Европа, по-специално австрийския граф Алфонс Мендсдор-Поули. Доказателства за това са достигнали до публичното пространство чрез разследвания на шведските и австрийските медии, а именно програмата на шведската телевизия  SVT  Uppdrag Granskning (разследване на мисията) и австрийското списание Profil. Тези медии разкриха, че повече от 4 млн. британски лири от тайна комисионна са били изплатени във връзка със сделката чрез различни посредници и компании в няколко страни. В последващ доклад на Uppdrag Granskning са намерени доказателства в документи получени от полицейски разследвания, че са били подкупени членове на чешко и унгарско политическо учреждение. Това включва списъци с получатели на съобщения от Count Mensdorff-Pouilly, включително такива:
“Унгария: 5 получатели, 126 милиона крони; Чешка република: 20 получатели, 735 милиона крони”.
Някои твърдения за корупция се появиха още през 2002 г., когато един чешки сенатор съобщи на полицията, че е получил 10 милиона шведски крони (около 1 млн. Долара) за своята партия в замяна на гласуването в полза на сделката. След няколко месеца полицейското разследване обаче беше отменено поради липса на доказателства. Американските власти също твърдят, че корупцията е свързана както с чешкото, така и с унгарското споразумение, което накара американските компании Boeing и Lockheed да се оттеглят от чешкото състезание заявявайки, че условията за участие в търга правят невъзможно те да се конкурират с европейците.
Изследвания и резултати
Службата за сериозни измами (SFO) в Обединеното кралство започна разследване през 2004 г.,като част от по-широко разследване на сделките на BAE след редица доклади от лица подали сигнали за злоупотреби.
Последвалите разкрития в медиите доведоха до разследвания в Швеция и Чешката република, както и в Австрия, където Мендсдорф -Пуили също участваше като посредник в множество сделки с оръжие. Като цяло бяха проведени разследвания в 8 държави, включително САЩ поради сложните финансови мрежи, чрез които се извършвали плащанията. Унгарски прокурор обаче никога не е разследвал аферата, въпреки че през 2007 г. е имало парламентарно разследване, чиито резултати са били запазени в тайна. Разследването очевидно срещна проблеми, тъй като цялата първоначална документация, свързана с процеса на възлагане на обществени поръчки, била изчезнала.
Службите на Обединеното кралство обвиниха граф Мендсдорф-Поули през 2009 г. в конспирация,  корупция и по-конкретно:
“Се съгласиха с други да дадат или да се съгласят да дадат корупционни плащания на неизвестни длъжностни лица и други служители на някои правителства от Източна и Централна Европа, включително Чешката република, Унгария и Австрия, като стимул за осигуряване или като възнаграждение за осигуряване на договори от тези правителства За доставката на стоки от тях, а именно изтребители Saab / Gripen, от BAe Systems plc. “
Въпреки това, обвиненията впоследствие отпаднаха през февруари 2010 г. във връзка с апелативните споразумения на BAE Systems в САЩ и Великобритания по редица обвинения в корупция. BAE е признала за по-ниски такси за фалшиво счетоводство, плати глоба в САЩ и 500 000 BGP (625 000 щ.д.) в Обединеното кралство и се е съгласила да извърши ex gratia плащане в размер на 29,5 милиона щатски долара (39,4 милиона щатски долара) в Танзания. SFO твърди, че тъй като споразумението в САЩ включваше случаите в Централна Европа, преследването на Мендсдор-Пули ще представлява двойно заплаха.
По-късно Mensdorff-Pouilly е обвинен в австрийски съд за пране на пари, във връзка с 12,6 милиона евро подкупи, за които се твърди, че са платени, за да повлияят на покупката на “Грипен” в Унгария и Чехия, но е оправдан през 2013 г. Той бе осъден за по-малко обвинения за фалшифициране на доказателства . Съдията подчерта, че това не е чиста работа и че “всичко мирише”. Проблемът за прокурорите е да се докаже кой е получил подкупи. [3]
Виж също:
ЗАЩО БЪЛГАРСКИТЕ МЕДИИ МЪЛЧАТ ЗА КОРУПЦИОННИТЕ СЪМНЕНИЯ ОКОЛО ЗАКУПУВАНЕТО НА САМОЛЕТА ГРИПЕН ОТ ШВЕДСКАТА ФИРМА SAAB?
КАКВИ СА ПРИЛИКИТЕ В НАШИЯ СЛУЧАИ С ЛОБИРАНЕ И ТОЗИ С БИВШИЯТ БРАЗИЛСКИ ПРЕЗИДЕНТ ЛУЛА? МИРИЗМА НА ПОДКУП В БРАЗИЛИЯ ПРИ СДЕЛКА ЗА SAAB GRIPEN. 
ЗАЩИТАВА ЛИ ПРЕЗИДЕНТЪТ РАДЕВ И ШВЕДСКИТЕ БИЗНЕСМЕНИ ЗАМЕСЕНИ В СКАНДАЛИ С ПОДКУПИ? СПОРЕД НЮ ЙОРК ТАЙМС ШВЕДСКИЯТ ИМИДЖ Е ЗАСЕГНАТ ОТ СКАНДАЛИ
ГРИПЕН И СААБ С ТЕЖКИ СЪМНЕНИЯ ЗА КОРУПЦИЯ И ПОДКУПИ В СДЕЛКАТА С ЮЖНА АФРИКА. КОГАТО ЛОБИРА ЗА ГРИПЕН, ПРЕЗИДЕНТЪТ РАДЕВ ЗНАЕ ЛИ ЗА ТЕЗИ СЪМНЕНИЯ ЗА КОРУПЦИОННИ ПРАКТИКИ?
ГРИПЕН, СААБ И BAE SYSTEMS ЗАМЕСЕНИ В ГОЛЯМ КОРУПЦИОНЕН СКАНДАЛ В ЧЕХИЯ И УНГАРИЯ. ВЪЗМОЖНО ЛИ Е В БЪЛГАРИЯ ДА СЕ ПОВТОРИ СЪЩАТА СХЕМА?
SOURCES
“Czech politicians under suspicion of corruption involving Gripen deal”, Ditu Asiedu, Czech Radio, 21 Feb. 2007, http://www.radio.cz/en/section/curraffrs/czech-politicians-under-suspicion-of-corruption-involving-gripen-deal
“Count named in BAE corruption inquiry”, David Leigh & Rob Evans, The Guardian, 21 Feb. 2007, https://www.theguardian.com/business/2007/feb/21/arms.uknews
“BAE files: Czech Republic”. David Leigh & Rob Evans, The Guardian, https://www.theguardian.com/world/2007/jun/07/bae23
“The Austrian Count and the Gripen sales to Hungary”, Eva Balogh, Hungarian Spectrum, 4 March 2009, http://hungarianspectrum.org/2009/03/04/the-austrian-count-and-the-gripen-sales-to-hungary/
“Ex-BAE middleman charged with bribery”, David Leigh & Rob Evans, The Guardian, 29 Jan. 2009, https://www.theguardian.com/world/2010/jan/29/bae-mensdorff-pouilly-bribery
“Payload: taking aim at corporate bribery”, Nelson D. Schwarz & Lowell Bergman, New York Times, 25 Nov. 2007, http://www.nytimes.com/2007/11/25/business/25bae.html
“BAE … Inside the SFO”, Mike Koehler, FCPA Blog, 30 April 2010, http://fcpaprofessor.com/bae-inside-the-sfo
“Bribery in Hungary: a close encounter of the third
Kind”, Adam Foldes, Transparency International blog, 21 Sep. 2012, http://blog.transparency.org/2012/09/21/bribery-in-hungary-a-close-encounter-of-the-third-kind/
“The Gripen affair redux”, Eva Balogh, Hungarian Spectrum, 26 Sep. 2012, http://hungarianspectrum.org/2012/09/26/the-gripen-affair-redux/
“Austrian count cleared of arms deal money laundering”, Reuters, 17 Jan. 2013, http://uk.reuters.com/article/uk-austria-count-trial-idUKBRE90G0J920130117
“Saab avfärdar mutanklagelser” [Saab dismisses bribe accusations], Magnus Johansson, Swedish Television Uppdrag Granskning, 13 March 2013, http://www.svt.se/ug/saab-avfardar-mutanklagelserna
[1] Shadow World, p218
[2] Information from SIPRi Arms Transfers Database
[3] In the absence of a proof that funds handled by Mensdorff-Pouilly were the proceeds of bribery (as a result of the dropping of charges against him by the SFO), a charge of money laundering could not be sustained. For a more detailed description of a subsequent Higher Regional Court of Appeals verdict, upholing the acquittal, (in German) see https://www.news.at/a/mensdorff-pouilly-geldwaesche-freispruch

Грипен и СААБ с тежки съмнения за корупция и подкупи в сделката с Южна Африка. Когато лобира за Грипен, Президентът Радев знае ли за тези съмнения за корупционни практики?

При сделката в Южна Африка: “7.25% от общата сума на продажбите за самолетите JAS – 13 млрд. SEK – отиват при тайните посредници.”

7,25% от 1,5 милиарда лева са 108 750 000 лева.

The documets reveal suspected bribery

Кейп Таун / Стокхолм. Сааб е отхвърлил всички твърдения за подкуп в аферата в Южна Африка, но “Експресен” сега може да разкрие вътрешни документи показващи, че шведската отбранителна група е платила на спорни посредници почти един милиард шведски крони.
Поверителните интервюта на британската полиция показват също така, че ръководството на Saab е одобрило и е било напълно наясно с договорите на посредниците.
“На ниво управляващ директор бяха наясно с разпоредбите на агенцията. Те са били наясно “, казва управляващият директор на BAE Алън Макдоналд в полицейското интервю.
Това е едина от най-големите сделки за износ в Швеция. На 3 декември 1999 г. правителството на Южна Африка подписа договор за закупуване на 28 изтребители JAS 39 Gripen . Оказва се, че зад кулисите са се случвали нагли сделки в размер на милиарди крони, включващи спорни посредници и заподозрени за подкупи са членове на южноафриканското правителство. Въпросите все още остават без отговор и последните самолети “Грипен” на JAS бяха доставени в Южна Африка едва през 2012 г. След няколко приключени разследвания комисията в Южна Африка в момента разглежда оръжейната сделка. Към днешна дата Сааб не признава никакви плащания на агенти и е прехвърлила вината на британския си партньор в сделката, гигант BAE Systems.
В ново свидетелство пред южноафриканската оръжейна комисия, разследваща сделката, Saab заявява, че не са осведомени за спорните посредници и тяхното възнаграждение. Но “Експресен” може днес да разкрие тайните документи, които показват как са били насочвани парите на Saab към подозираните за подкуп и как Сааб е напълно наясно и е одобрил плащанията на BAE към тези посредници.
Вътрешен документ на BAE, предаден на Службата за сериозни измами на британската полиция, разяснява как разходите за посредници ще бъдат разпределени между Saab и BAE Systems. Споразумението е с дата 20 септември 1999 г., написано от ръководителя на маркетинга на BAE и отбелязано като “строго поверително”. Документът е подписан и от трима от висшите директори на BAE. Посредниците ще получат комисионна като процент от продажбите за JAS Gripen и BAE’s Hawk, които са включени в сделката.
7.25% от общата сума на продажбите за самолетите JAS – 13 млрд. SEK – ще отидат при тайните посредници. Това означава, че най-малко 940 млн. Швейцарски франка са отишли ​​за такси на посредници, които британската полиция третира като подкупи.
Алън Макдоналд, отговорен за договорите и ръководител на маркетинга на BAE в Южна Африка и Азия по онова време, потвърждава разпределението в поверително интервю с британската полиция, което Expressen е в състояние да разкрие. Той добавя, че наред с цената на посредника, Saab плаща допълнителни такси на BAE в замяна на това, че те поемат основната отговорност за тях. MacDonald описва как Сааб плаща процент от продажбите за JAS Gripen, за да избегне поемането на основната отговорност:
–Те не искаха никаква отговорност не искаха да се грижат за посредниците.
Следователят: -Така че сте платили за Хоук и Сааб плащал за Грипен?
– Платихме за Хоук, те платиха за “Грипен”, да.
Следователят: – Така че те ще плащат 100% от маркетинговите разходи на “Грипен”?
“Да”.
Оттогава насам Сааб  в интервюта и по време на разпит от шведската полиция се позова на факта, че БАЕ имал отговорността за посредниците и в ново свидетелство пред оръжейната комисия в Южна Африка Сааб пише, че не са знаели подробности за посредниците на BAE и тяхното възнаграждение, но Експрес вече може да разкрие, че Saab е бил информиран за разходите на агентите и кои точно са тези агенти. По време на конфиденциалното полицейско интервю Allan MacDonald, директор на BAE, който отговаряше за посредниците, говори за срещите си с ръководството на Saab в края на 90-те години: “Аз ги информирах, дадох им повече информация, отколкото са имали някога преди това и на ниво изпълнителен директор бяха запознати с договореностите на агенцията. Те бяха наясно. Те трябваше да одобрят, трябваше да знаят кой сме ангажирали и кой одобри таксата.”
MacDonald също така потвърждава, че директорите на Saab не само са знаели имената на анонимните компании, които са получили парите от Saab и BAE. Ръководството на Saab също знаело точно кои лица са получили парите.
Следовател: – Имате предвид главницата или името на компанията?
– Главният директор, а не процесът на управлението му.
Разследващ: -Добре, така че те са знаели главницата и сумата, процента на “Грипен”?
“Да”.
Макдоналд казва, че изпълнителният директор е бил информиран и самият Макдоналд е пътувал лично до централата на Сааб в Линдьопинг и му е предоставил информацията. “Лично лице в лице в Линкьопинг”. Посредниците, получили стотици милиони шведски крони от Saab и BAE, бяха известни оръжейни дилъри и бизнесмени, чиито имена са забъркани в случаи на подкупи в предишни случаи. Парите дадени за това британската полиция счита за подкупи.
“Силно подозрително”, пише британската полиция по отношение на плащанията на Saab и BAE. Службата за сериозни измами подозира, че става въпрос за “по-нататъшно изплащане на средства на правителствени служители от Южна Африка, които биха могли да повлияят на процеса на вземане на решения относно избора на” Хоук “и” Грипен “. Извлеченията от сметки и списъците с транзакции, получени от Expressen, показват как парите завършват в сметките на посредници в различни данъчни убежища.
Онези, които са си поделили милиардите и за които се твърди, че Сааб знае, са сред най-известните търговци на оръжие и тютюневи изделия Джон Бреденкамп, който е бил избран от ЕС, САЩ и ООН. Посредниците също така включват лица, които преди са били назовани във връзка с подкупи на оръжие в Саудитска Арабия. Един от спорните агенти е Фана Хлонгвайн, бивш съветник на правителството на Южна Африка, за който се подозира, че е насочил пари от Saab и BAE към южноафрикански енергийни брокери.
Още през февруари тази година Сааб каза пред Sveriges Radio, че нямат “особени отношения” с Хлонуайн, но договорите и извлеченията от сметките на Експресън и всички подробности от британското полицейско разследване показват как общо 214 млн. Шведски крони са били насочвани от Saab и BAE към Hlongwane. Едно от плащанията е настъпило на 6 октомври 1999 г., само няколко месеца след като е напуснал позицията си в правителството на Южна Африка.
Изявленията показват, как 1,3 млн. Шведски крони са били изплатени от тайното дъщерно дружество на Saab и BAE, Red Diamond. Те разкриват как първоначално парите преминават през напълно различен посредник в Швейцария. По нареждане на маркетинговия директор на BAE, парите се насочват дискретно към фирмата Westland . Британската полиция нарича плащането “много подозрително” и подозира, че това е подкуп.
Три седмици преди тайното плащане Южна Африка обяви, че планира да подпише договор за “Грипен”, а договорът беше официално подписан два месеца по-късно. Expressen се опита да достигне до Allan MacDonald – директорът на BAE, който даде най-изчерпателните описания в британското разследване. Когато най-сетне отговори с имейл, той сякаш искаше да се оттегли от аферата.
“Фактът, че сте прочели препис от интервюто ми с SFO през 2007 г., ме засяга. Първо, интервюто беше дадено на строго поверителна основа “, пише той на Експресен.
Макдоналд вярва, че интервюто не е правно релевантно, тъй като британската полиция е направила официални грешки. Той твърди, че преписът от интервюто е неправилен, че никога не е имал възможността да слуша касетата, тъй като е била изгубена и че е трябвало да получи извинение от британската полиция. Но когато Expressen се свърза с британската полиция, се оказа, че интервюто всъщност е валидно.
“Страхувам се, че никога няма да коментираме подробностите за оперативната работа, включително конкретни интервюта, но само за вашето ръководство, нашето интервю с г-н Макдоналд във връзка с разследването на корупцията беше законно валидно”, казва Нилима Фокс, говорител на офиса за сериозни престъпления и измами. Бенгт Халсе, управляващ директор на Saab по онова време, съобщава, че е напълно наясно с договорите със спорния посредник.
Когато Експресен го намери пред дома му в Гьотеборг, за да коментира вътрешните документи, отговорът му беше кратък: “Нямам коментар”.
BAE избра да не отговаря на въпросите на Expressen относно подозираните плащания за подкуп. В свидетелски показания пред оръжейната комисия в Южна Африка те наблягат накратко на това, че Сааб също участва в плащането на посредниците.
“BAE са ангажирали услугите на посредници във връзка с BAE Systems и Saab”.  Говорителят им Ричард Уебстър-Смит подчертава, че разследванията са приключили: “През февруари 2010 г. BAE Systems обяви споразумение с SFO и DOJ след дълги разследвания от тези органи, свързани с редица държави, включително Южна Африка. Нито едно споразумение не включва обвинения в подкуп или корупция, свързани с Южна Африка или която и да е страна.  На фона на това, британската полиция, която също си сътрудничи с шведската полиция, искаше да заведе съдебно преследване срещу корупцията през септември 2009 г. Вместо това беше сключено силно критикувано споразумение с властите в САЩ и Великобритания. Разследваните платиха 450 милиона долара глоби и разследванията приключиха.
Torbjörn Selander, Claes Petersson
Виж също:
ЗАЩО БЪЛГАРСКИТЕ МЕДИИ МЪЛЧАТ ЗА КОРУПЦИОННИТЕ СЪМНЕНИЯ ОКОЛО ЗАКУПУВАНЕТО НА САМОЛЕТА ГРИПЕН ОТ ШВЕДСКАТА ФИРМА SAAB?
КАКВИ СА ПРИЛИКИТЕ В НАШИЯ СЛУЧАИ С ЛОБИРАНЕ И ТОЗИ С БИВШИЯТ БРАЗИЛСКИ ПРЕЗИДЕНТ ЛУЛА? МИРИЗМА НА ПОДКУП В БРАЗИЛИЯ ПРИ СДЕЛКА ЗА SAAB GRIPEN. 
ЗАЩИТАВА ЛИ ПРЕЗИДЕНТЪТ РАДЕВ И ШВЕДСКИТЕ БИЗНЕСМЕНИ ЗАМЕСЕНИ В СКАНДАЛИ С ПОДКУПИ? СПОРЕД НЮ ЙОРК ТАЙМС ШВЕДСКИЯТ ИМИДЖ Е ЗАСЕГНАТ ОТ СКАНДАЛИ
ГРИПЕН И СААБ С ТЕЖКИ СЪМНЕНИЯ ЗА КОРУПЦИЯ И ПОДКУПИ В СДЕЛКАТА С ЮЖНА АФРИКА. КОГАТО ЛОБИРА ЗА ГРИПЕН, ПРЕЗИДЕНТЪТ РАДЕВ ЗНАЕ ЛИ ЗА ТЕЗИ СЪМНЕНИЯ ЗА КОРУПЦИОННИ ПРАКТИКИ?
ГРИПЕН, СААБ И BAE SYSTEMS ЗАМЕСЕНИ В ГОЛЯМ КОРУПЦИОНЕН СКАНДАЛ В ЧЕХИЯ И УНГАРИЯ. ВЪЗМОЖНО ЛИ Е В БЪЛГАРИЯ ДА СЕ ПОВТОРИ СЪЩАТА СХЕМА?

Защитава ли Президентът Радев и шведските бизнесмени замесени в скандали с подкупи? Според Ню Йорк Таймс шведският имидж е засегнат от скандали

Радев: “Доживяхме Цветан Цветанов да обвинява държавата Швеция в корупция.” Шведските бизнесмени са световно известни със съмненията, които сеят около себе си за корупционни схеми и подкупи. Г-н Радев доживя може би да прочете и тази статия, която ние публикуваме от сериозното издание The New York Times. Тук не става въпрос за фалшиви новини от български казионни медии, а за сериозни журналисти и разследващи. Да г-н Радев, Цветан Цветанов е прав да се съмнява. Въпросът тук е чии интереси защитавате вие, шведските, руските или българските?
Шведската философия как се прави бизнес:”Едно общо оправдание е, че подкупите са необходимост в чужбина, че това е просто начинът, по който се прави бизнес”,казва Даниел Уестърфърс, социолог, който е изследвал поведението на шведските бизнесмени в Източна Европа. “Пресичането на границата означава, че вече не се контролират.”
СТОКХОЛМ – Нагоре на север, където въздухът е свеж, движението е безпроблемно и правителството ефикасно, корупцията няма място. Дали наистина е така?
В последните месеци излязоха на показ грандиозни скандали за подкупи с участието на големи шведски компании, рушащи имиджа на Швеция както в страната, така и в чужбина.
Новият антикорупционен шеф Кристер ван дер Кюст разследва тази седмица в твърденията, че Сааб е предложил огромни тайни “комисионни” за насърчаване на продажбата на бойния самолет “Грипен” в Чехия и Австрия.
Същевременно шведската строителна компания Skanska е на прицел в нарастващ корупционен скандал в Аржентина, който заплашва да свали правителството на президента Ньодор Кирхнер.
През 2005 г. няколко шведски компании, сред които Volvo, Атлас Копко и Скания, бяха заловени и разследвани в Съединените щати за предполагаеми нарушения на ембаргото срещу Саддам Хюсеин в рамките на програмата на ООН за петрол срещу храна, която позволяваше на Ирак да продава петрол и да купува цивилни стоки.
Част от проблема, според повечето експерти, се дължи на факта, че Швеция има силна експортна индустрия – и много директори прилагат различен стандарт в чужбина, отколкото в страната.
“Едно общо оправдание е, че подкупите са необходимост в чужбина, че това е просто начинът, по който се прави бизнес”, казва Даниел Уестърфърс, социолог, който е изследвал поведението на шведските бизнесмени в Източна Европа. “Пресичането на границата означава, че вече не се контролират.”
Швеция като цяло поддържа становището, че това “не може да се случи тук”, дори когато обвиненията в подкуп са водещи заглавия в други европейски страни включвайки глобални компании като Siemens от Германия и френския Total.
В индекса за възприемане на корупцията на Transparency International Швеция постоянно се нарежда сред страните, за които се предполага, че имат най-малко проблеми: През 2006 г. тя се нарежда на 6-о място, зад Исландия и Нова Зеландия, но пред Норвегия и Холандия.
“Тук има убеждение, че корупцията не е проблем”, каза ван дер Кваст, главен прокурор и първият директор на новосъздаденото национално звено срещу корупцията в Швеция.
Миналата седмица ван дер Кваст се срещна в Хага с прокурори от Великобритания, Швейцария, Чехия и Австрия, за да координира разследванията си за Saab и британския отбранителен гигант BAE. Предполага се, че двете компании са предложили на Чешката република и Австрия между 1 милиард крони или 150 милиона долара за продажба на самолета “Грипен”, произвеждан от Saab и продаван съвместно с BAE.
Хелена Сталнър, говорител на Saab, заяви, че компанията “сътрудничи напълно на разследването”, но добави, че “по наше мнение няма нередности”.
По време на интервю в офиса му в Стокхолм ван дер Кваст нарече разследването “много голямо” и заяви, че ще продължи до есента. Ван дер Kwast също така каза, че следи случая с Skanska въпреки, че все още не е започнал разследване.
Аржентинската операция на Skanska, “Сканска Латинска Америка”, е платила няколко милиона долара за подкуп, за да осигури концесията за разширяването на газопровода “Северен газопровод”, което беше предоставено от аржентинското правителство на компанията през 2005 г. В края на март обискиране на  офисите и в Буенос Айрес бе разпоредено от разследващите съдии. На 3 май разследването бе разширено, за да включи подозрения за подкупи на държавни служители, особено в министерството на планирането, което се ръководи от близък съюзник на Кирхнер, Хулио Де Видо.
Във вторник шестима бивши мениджъри на Skanska, както и бивш консултант на компанията, бяха арестувани за укриване на данъци във връзка с делото. Местни медии съобщиха, че още шестима бивши или настоящи служители на Сканска са били потърсени от полицията.
Говорител на Сканска, Питър Гимбе, заяви, че компанията е действала бързо, за да разследва твърденията и работи в тясно сътрудничество с аржентинските власти. Никой от седалището на компанията в Солна, извън Стокхолм, не е замесен, но Гимбе призна, че случаят не е добър за репутацията на Сканска.
“Ако има нещо, което не ни харесва, това е корупцията”, каза той. “Но очевидно нещо се е случило и сега нашият фокус е да се уверим, че това няма да се случи отново”.
Корупцията не се ограничава само до шведските компании, които правят бизнес в чужбина, както стана ясно от редица вътрешни скандали. Най-популяризиран е държавният алкохолен монопол Systembolaget, в който мениджърите на магазини получават подкупи в замяна на предлагането на определени продукти в магазините в цялата страна. Няколко души са осъдени, но все още са провеждани съдебни процеси.
Въпреки тези случаи, осъзнаването, че корупцията е истински проблем в Швеция, е бавно да се утвърди, според ван дер Кваст.
Конвенцията за борба с корупцията на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие или на ОИСР е част от шведския правен кодекс от 1999 г. насам, но след като организацията установи, че Швеция е направила “похвални” усилия за прилагане на конвенцията, последният й доклад  от 2005 г. насам, конкретно критикува Швеция в областта на корпоративния подкуп на чужди длъжностни лица. “Компаниите рядко са отговорни в Швеция”, се казва в доклада.
Звеното на Ван дер Кваст е създадено през 2003 г., но е станало постоянно едва миналата година. “Отнело е 10 години, когато корупцията започва да се откроява в международен мащаб, за да разберем, че има проблем тук.”, казава той. “Сега започваме да виждаме антикорупционна политика от страна на компаниите и правителството, но остава да се види колко силни са те.”
Според ван дер Kwast осъзнаването, че богатите страни като Швеция са част от проблема и следователно трябва да са част от решението.
“Чувате хора да казват, че корупцията е нещо, което имат в Африка, в Южна Америка, в Азия, но корупцията има две страни да се случи”, каза той. “Светът се свива и нашите големи компании ще се справят с този проблем все повече и повече, ще трябва да се научат да се справят с него”.
The New York Times,
By IVAR EKMANMAY
Виж също:
ЗАЩО БЪЛГАРСКИТЕ МЕДИИ МЪЛЧАТ ЗА КОРУПЦИОННИТЕ СЪМНЕНИЯ ОКОЛО ЗАКУПУВАНЕТО НА САМОЛЕТА ГРИПЕН ОТ ШВЕДСКАТА ФИРМА SAAB?
КАКВИ СА ПРИЛИКИТЕ В НАШИЯ СЛУЧАИ С ЛОБИРАНЕ И ТОЗИ С БИВШИЯТ БРАЗИЛСКИ ПРЕЗИДЕНТ ЛУЛА? МИРИЗМА НА ПОДКУП В БРАЗИЛИЯ ПРИ СДЕЛКА ЗА SAAB GRIPEN. 
ЗАЩИТАВА ЛИ ПРЕЗИДЕНТЪТ РАДЕВ И ШВЕДСКИТЕ БИЗНЕСМЕНИ ЗАМЕСЕНИ В СКАНДАЛИ С ПОДКУПИ? СПОРЕД НЮ ЙОРК ТАЙМС ШВЕДСКИЯТ ИМИДЖ Е ЗАСЕГНАТ ОТ СКАНДАЛИ
ГРИПЕН И СААБ С ТЕЖКИ СЪМНЕНИЯ ЗА КОРУПЦИЯ И ПОДКУПИ В СДЕЛКАТА С ЮЖНА АФРИКА. КОГАТО ЛОБИРА ЗА ГРИПЕН, ПРЕЗИДЕНТЪТ РАДЕВ ЗНАЕ ЛИ ЗА ТЕЗИ СЪМНЕНИЯ ЗА КОРУПЦИОННИ ПРАКТИКИ?
ГРИПЕН, СААБ И BAE SYSTEMS ЗАМЕСЕНИ В ГОЛЯМ КОРУПЦИОНЕН СКАНДАЛ В ЧЕХИЯ И УНГАРИЯ. ВЪЗМОЖНО ЛИ Е В БЪЛГАРИЯ ДА СЕ ПОВТОРИ СЪЩАТА СХЕМА?