вторник, 27 февруари 2007 г.

Либерализмът намалява риска от замърсяване на природата.

За да се намали замърсяването на природата трябва да се приложат правилата на либералната икономика.

Тоест, да цапаш трябва да стане икономически неизгодно. Да вземем за пример замърсяването на моретата и океаните от танкери превозващи петрол. Тези танкери би трябвало да са с неограничена застраховка включваща рисковете от разлив на товара. Застрахователи в конкуренция един с друг ще бъдат принудени да предлагат добри оферти на принципа на свободния пазар. По този начин старите и опасни кораби ще се застраховат на цени значително по-високи от безопасните. На държавата ще остане само да контролира прилагането на нормите и да осигурява правосъдие за нарушителите - нещо което напълно влиза в компетенциите на договора между гражданите и държавата (Хобс)

Замърсяването не е резултат от либерализирането на икономиката, а точно обратното - на недостатъчност на икономическата свобода. По тази причина болшинството от най-замърсените места на планетата се намират в настоящи или
бивши тоталитарни държави с регулирано стопанство.

Либералните принципи са ясни: свободата означава отговорност. Предприятията са свободни да използват петрол по свой избор, но и да поемат отговорността от това. В крайна сметка този който замърсява, трябва да плати без лимит следващото почистване, да компенсира и всички засегнати от него - рибари, хотелиери и т.н. За да няма различно тълкуване и намеса на държавата в неспецифични за нея дела, каквото е премахването на щетите от петролни разливи, е необходим закон.

В САЩ след катастрофата с Exxon Valdez, няколко месеца по-късно, такъв закон беше гласуван под формата на oil pollution act:

-- в който държи отговорни всички участници в замърсяването.

-- и задължава всички танкери да бъдат застраховани без ограничение.



В резултат на този закон, застрахователните компании отказват да застраховат опасните кораби и те не могат да навлизат в американски териториални води.В същото време застрахователните вноски варират според риска и те са много по-високи за кораби с опасност от разлив на петрол. Това пък от своя страна ги прави нерентабилни за използване и принуждава собствениците им да ги заменят или модернизират.

По този начин, не държавата , а пазара, частните предприятия , принудени от икономическата логика на либерализма, осъществяват контрол и самоконтрол на качеството и сигурността на транспортните съдове. Този контрол е ефикасен и не е скъп. За него не плаща държавата, а частният бизнес.

Либерализмът не е свободия! Либерализмът проявява нулева толерантност към нарушителите и ги наказва използвайки механизмите на свободния пазар. Обратното: безотговорността и безстопанствеността са типични за несвободната социалистическа икономика, прилагаща практики ограничаващи личната свобода и инициатива чрез държавна намеса. Социалистическото безцелно законотворчество не помага за нищо и на никого. Само и единствено либералните мерки са доказано ефективни.

timber

Няма коментари: