Германците първи разработили реактивен изтребител - „Ме-262". Той слязъл от производствената линия през 1945 г., но съюзниците вече от години имали съкрушително въздушно превъзходство в Европа. Когато Адолф Галанд полетял на изтребителя „Ме-262", вече било твърде късно да се обърне ходът на историята. Адолф Галанд принадлежал към изтребителна ескадрила, обозначена J.V.44:
“През тези последни седмици на войната оборудвахме няколко самолета с допълнително въоръжение, което осигури по-голяма огнева мощ на самолета „Ме-262": Ракети R4M с калибър 5 см и 500-грамови експлозиви. Един-единствен удар от тях беше достатъчен да свали многомоторен бомбардировач. Те бяха прикрепени под крилете на две рамки, които побираха двадесет и четири ракети. С трескава бързина нашите механици и обслужващият персонал заредиха с ракети няколко реактивни изтребител „Мародера". Аз излетях с един от тях.
Някъде близо до Ландсберг на река Лех срещнах ято от 16 „Мародера". Открих огън от около 600 ярда разстояние с интервал от половин секунда с 24-те ракети в гъсто летящото ято. На два пъти улучих със сигурност: един бомбардировач веднага пламна и експлодира, а втори изгуби голяма част от десния край на опашката и крилото си и започна да се спуска спираловидно към земята. Междувременно трите други самолета, които бяха излетели с мен, също бяха атакували успешно. Придружаващият ме пилот Едуард Шалмозер, който веднъж над Рием беше блъснал една „Светкавица", защото във вълнението си не могъл да стреля, прегази мародерите с всичките си ракети. Тази вечер той се яви обратно в базата ни с парашута си под мишница и с изкълчен крак.
Впечатлението ни от активността на новото оръжие беше неописуемо. Ракетите можеха да бъдат изстрелвани извън ефективния обхват на отбранителната стрелба на бомбардировачите, а един добре насочен залп вероятно щеше да улучи няколко от тях едновременно. Това беше начинът да се разкъсват въздушните формирования. Но беше краят на април 1945 година. Началото на нашето рухване. Непоносимо е като си помислим, че можехме да имаме тези реактивни изтребители, тези 3-сантиметрови бързострелящи оръдия и тези 5-сантиметрови ракети преди години, преди военният ни потенциал да бъде смазан и неописуемо нещастие да сполети Германия? Не смеехме да си помислим за това.
Сега не можехме да направим нищо, освен да летим и да се бием, и да изпълняваме дълга си на летциизтребители до последно."
След победата над националсоциалистическа Германия, СССР получава достъп до германските реактивни и ракетни технологии. Голяма част от немските учени са арестувани и отведени в СССР за да работят за Сталин. Някой от тях не напускат до края на живота си руските лаборатории. Това до голяма степен обяснява съветските пробиви в новите технологи през 50те години.
Пример за копиране на немски машини е Су-9, който представлява точно копие на Ме-262. Руснаците просто откопирват немските двигатели BMW-003A и Юнкерс JUMO-004B, сменяйки им имената на РД-20 и РД-10.
Разработеният през 1947 година Миг-15, също е дело на немски специалисти. Ръководител на проекта е бил Крут Танк, конструктор на знамения "Фоке-вулф 190".
Всъщност, много малко от военната техника на СССР е с руски корени. По-голямата част е правена по технологии получени по договора "заем-наем" и по трофейни немски образци от немски специалисти в плен. Останалото е създадено от леви еврей учени, работещи за комунистическата кауза. И най-накрая, не малка част е постъпвало по линия на техническото външно разузнаване, откраднато от Запада. Руснаците не са създали почти нищо.
1 коментар:
Благодаря ви за интересната статия. Любопитно е да видиш какви модели самолети е имало преди и бавно да проследиш развитието в тази област до огромните самолетоносачи и всичко,което е свързано по край тях и със без звукувите самолети. Интересно е да чуеш историята на някой , който е улучил със сигурност един бомбардировач ,който след това веднага е бил пламнал и експлодира. Макар че е тъжно понеже всеки един има семейство и някой който с надежда го е чакал да се прибере у дома.Надявам се да ни пишете пак, с по тази история може да се направи един филм.
Публикуване на коментар