понеделник, 10 юни 2013 г.

Булгаррено ( BulgarRenault )–флагманът на българското автомобилостроене през 1968 година

fgh

Първият български сериен автомобил излезе от Завода за леки автомобили "Булгаррено" в гр. Пловдив като резултат от договорните отношения между нашата външнотърговска централа "Булет" и голямата френска автомобилна фирма Renault. Автомобилът BulgarRenault 8 вече доказа своята надеждност. С него екипажът братя Чубрикови заемат първото място в първото автомобилно рали "Трансбалкания", побеждавайки в своята група 14 екипажа с автомобили от различни фирми.
На път BulgarRenault 8 съчетава безопасност и удобства, даващи възможност да се правят пътувания на големи разстояния без неприятности. Възможностите на автомобила са определени от двигателя Sierra 950, дал достатъчно много доказателства за добра работа. Sierra 950 е четирицилиндров, четиритактов двигател с полезен обем 956 см3 и степен на сгъстяване 1: 8,5. Максималната му мощност е 48 к.с. (по САЕ) или 43,5 к.с. (по ДИН) при 5200 об/мин. Този относително голям въртящ момент, постигнат при ниски обороти на двигателя, определя един много добър коефициент на приспособяемост на автомобила, т.е. дава му възможност да се движи на директна предавка независимо от промените на профила на пътя без необходимост от превключване на скоростите.

ddBulgarRenault 8 има четири предни и една задна, напълно синхронизирана скорост с лост за превключване на пода на колата. Предавателните отношения са подбрани така, че да осигуряват във всички случаи използването на максималната мощност на двигателя. Затворената охладителна система с антифриз с точка на замръзване - 35° и мощният стартер правят автомобила особено подходящ за зимна експлоатация. Благодарение на рационалното газоразпределение чрез висящи клапани се достига ускорение от 0 до 100 км/час за 22 секунди - отлично постижение за автомобил от този клас. Принос за това голямо ускорение имат също аеродинамичната линия на автомобила и неговото малко собствено тегло - BulgarRenault 8 е един от най-леките автомобили в своя клас.
Една убедителна представа за достойнствата на BulgarRenault 8, дава една илюстрация на високото място, което той взема в класа на малолитражните автомобили, можем да получим, като сравним техническите му данни с тези на световно известната "костенурка" Volkswagen 1200.
Технически данни                       BulgarRenault 8    Volkswagen 1200
1. Работен обем                          856 см3                 1200 см3
2. Мощност (к. с. по ДИН)         44 к. с.                    34 к. с.
3. Максимална скорост             134 км/ч               118 км/ч
4. Разход на гориво                    6,8 л/ 100 км       7,6 л/ 100 км
5. Пътно тегло                              720 кг                    765 кг
6. Ширина на седалките             131 см                  122 см
7. Ширина на седалките отзад     132 см                 132 см
8. Спирачки                                       дискови         челюстни
Горната таблица не се нуждае от обяснения и коментари. По отношение на своите технически показатели BulgarRenault 8 е на най-високо ниво.
Благодарение на независимото окачване на четирите колела автомобилът "прилепва" към пътното платно независимо от състоянието на неговото покритие. Без претоварване на двигателя BulgarRenault 8 достига скорост 134 км/ч. Едно непредвидено положение при тази скорост ни позволява да се убедим в достойнствата на дисковите спирачки, с които са съоръжени четирите колела.
Управлението на автомобила е удобно и не се нуждае от усилия. Остъкляването е повече от изключително за автомобили от този клас. В колата е много уютно - климатическата инсталация действува ефикасно, а шумът на двигателя е сведен до минимум. Водачът може да бъде напълно спокоен - кормилното устройство е отлично, стабилността е чудесна, спирачките сигурни.
Многобройни са "хитрите" и практични решения в BulgarRenault 8 - регулиране височината на седалките според ръста на водача, резервна гума, която се вади, без да се разбутва багажът в багажника, и много други. Всичките те дават възможност на водача и пътниците да използуват в най-висока степен последните достижения по отношение на сигурност, удобства и транспорт.
Другият автомобил, предлаган от завод "Булгаррено", е BulgarRenault 10. Съоръжен с двигател "Sierra 1100", с полезен обем 1108 см3, развиващ 50 к.с. (по САЕ) при 4900 об/мин., "Булгаррено - 10-мажор" развива скорост 135 км/час. Както при BulgarRenault 8 спирачките са дискови, окачването - на спирални пружини и хидравлични амортисьори.

Разликата между BulgarRenault 8 и BulgarRenault 10 е преди всичко в повишеното жизнено пространство, в значително по-големия багажник, в новия, по-мощен двигател. Приликата между двата автомобила е голяма и затова с право можем да гледаме на BulgarRenault 8 като на успешен опит с малко усилия да се създаде една голяма кола в малолитражния клас.
Особен интерес представляват спортните изпълнения на Renault със своята устремна аеродинамична линия, с високата си пределна скорост, голяма ускоряемост, стабилност. Това са известните Alpine - спортни купета, създадени на базата на BulgarRenault 8, с каросерия от стъклопластмаса и двигатели Gordini.

Трите модификации на Alpine RCA със 75 с мощност 66 к.с. и максимална скорост 185 км/час, А100 с мощност 95 к.с. и максимална скорост над 200 км/час, както и А130 с мощност 95 к. с. и максимална скорост от над 210 км/час, са типични представители на европейския спортен автомобил - при малки мощности на двигателя благодарение на леката конструкция и добрата обтекаемост са постигнати големи пределни скорости.

През 1967 г. в Пловдив бяха монтирани около 1000 автомобила "Булгаррено". Благодарение на новооткрития монтажен завод край града с годишен капацитет 5000 автомобила при работа на една смяна годишното производство на "Булгаррено" ще нарасне значително, достигайки към 1970 година 6-7000 автомобила. Съгласно договора с Renault ние имаме право да внедряваме в "Булгаррено" български части и възли на стойност 30% от цялата стойност на колата. Първите стъпки в това направление са усвоените вече крик, манивела, акумулатор, бобина за високо напрежение.
На притежателите на тези автомобили своите услуги предлагат специализираните сервизи на "Булгаррено" в големите градове на нашата страна, а за пътуващите автомобили в чужбина се грижат 10 000 сервизни представители на "ромбоидалния" знак.
В крайна сметка, ако към колоната на леките автомобили "Рила", "Пирин", "Булгаррено" присъединим и товарните "Рила 7", производство на Шуменския автомобилен завод, ще получим пътния пейзаж на 1968 г. - година на българските автомобили.

Източник: "Спектър", 1968 г

Няма коментари: