четвъртък, 6 юни 2013 г.

Големия инфраструктурен шлем на ГЕРБ: АМ Тракия, ЛОТ 1 АМ Струма, Дунав мост 2, Втори метро диаметър в София, спортна зала Армеец, кръстовища на две нива

ГЕРБ реализира големия инфраструктурен шлем, който беше обещал. Наследството им го виждаме всички – магистрали, кръстовища, мостове, метро, зали, музеи.

Запитайте се какво построиха за 24 години БСП, ДПС или Атака?

zx500_2073709

Дунав мост 2 - 100-годишна сбъдната мечта

а първи път в далечната 1909 година депутати от Видинско правят официално предложение до Народното събрание и Министерския съвет за изграждането на мост при Видин-Калафат. Оттогава до днес е изминал повече от век, а стотогодишната мечтае на път да се сбъдне. Дългоочакваното откриване на моста при Видин - Калафат е предвидено за 14 юни.

След като новоизбраното 42-ро Народно събрание започна работата си с ратификация на споразумението между правителствата на България и Румъния за създаване на съвместна търговска структура-оператор на новия комбиниран /пътен и железопътен/ мост между Видин и Калафат, отпадна и последната пречка пред официалното му откриване. Законът за ратификация беше публикуван във вчерашния брой на "Държавен вестник" и влезе в сила в деня на обнародването му.

От фирмата изпълнител на обекта - испанският консорциум "FCC", уточниха, че смесеното дружество ще приеме с акт 16 новопостроения мост над река Дунав. А след създаването на дружеството е предвидено по-голямата част от печалбата да постъпва в България, тъй като разпределението на средствата от таксите ще се извършва правопропорционално на вложените от всяка от двете страни средства - 83 процента за българската страна и 17 на сто за румънската.

На Дунав мост 2 се подготвят за официалното откриване на обекта. Работници извършват дребни довършителни работи по трасето, касаещи настилките, парапетите, видеонаблюдението и сигнализацията. Полага се последен, трети пласт на асфалта на автомобилния път в двете посоки, както и маркировката. Довършва се заскаляването на румънския бряг, който е много-по-висок от българския на мястото, където е стъпил втория мост. Денивелацията между двата бряга е близо 30 метра. Монтират се последните противоударни диафрагми, които предпазват стълбовете от разрушаване при удар на кораб в тях.

От строителния надзор на обекта са категорични, че Дунав мост 2 е готов за експлоатация. Гаранция за това са успешно приключилите преди дни изпитания за сигурността на конструкцията на съоръжението. Мостът беше проверен, както за максимално натоварване, така и за последиците от скоростта на движение.

Двудневните тестове започнаха със статично натоварване на моста в различните му части. Локомотив и вагони с товари, както и 30-тонни ТИР-ове провериха какво ще бъде провисването на конструкцията в резултат на тежестите. Апаратурата регистрира отклонение в рамките на около 80 процента от предвиденото, т.е. сигурността е гарантирана. Динамичните натоварвания бяха измерени при различна скорост на движение, уверяват от офиса на испанския строител FCC.

"С подобни изпитания целта е да се провери поведението и риска в самата връхна конструкция на моста по време на експлоатация - да не се получат специфични резонансни явления, които биха били най-малкото вредни за самата конструкция. Но такава опасност не съществува", каза след изпитанията инж. Константин Жипонов, представител на консорциум "Скот - Уилсън", извършващ надзор на Дунав мост 2.

Строителите са категорични, че конструкцията на моста е стабилна и надеждна, а сигурността на съоръжението е 30 на сто по-висока от предварително заложената в проектната документация. Това според експертите гарантира устойчивост на конструкцията.

Камиони и жп вагони, пълни с тонове камъни, тестваха натоварването на моста. Изпитания бяха направени и за скорост по железопътното трасе. Пробите са извършени от испанската фирма "Eнтеса", подизпълнител на строителя на моста "ФСС Конструксион", съобщиха от пресофиса на Дунав мост 2.

Тестовете за максимално натоварване на моста са проследявани със специална апаратура за евентуално провисване и завъртане на конструкцията. По жп трасето са направени три проби за скорост от 5, от 30 и от 70 км/ч в три различни участъка - по жп естакадата и по моста в плавателния и в неплавателния участък на Дунав.

"При изпитанията апаратурата не е отчела т. нар. резонансни явления, при които трептенето и вибрацията на самия мост да съвпаднат със скоростта на влаковата композиция и да доведат до неприятни последици", поясниха от пресофиса.

Тестовете завършват с подписването на акт 14. Предстои подписване и на акт 15 с предаване на собствеността на моста от строителя на възложителя. Дунав мост 2 - има две пътни ленти за движение на автомобили в двете посоки, една жп линия, пешеходен тротоар  велосипедна алея, едно аварийно платно. Дължината на целия мост е 3 598 м, а над реката - 1 791 метра.

В основите на моста и инфраструктурата са сложени 30 млн. кг желязо. Само на мостовото съоръжение има около 23 млн. кг желязо. В плавателната част на реката има 4 стълба, в тях има по 24 пилота, които се намират на дълбочина 80 метра в коритото на река Дунав. Всеки от тях представлява железен цилиндър с диаметър от 2 метра, който е пълен с желязо испециален бетон. "Трябва земята под Дунав мост 2 да се отвори, за да падне мостът, категоричен е Михай Малиученцо, представител на фирма Арматек за България и Румъния, доставила желязото за мостовото съоръжение и инфраструктурата.

Всичките осем пътни и железопътни надлези към момента са отворени за движение. На пътните възли са монтирани общо 117 осветителни тела, разположени на 9-метрови стоманотръбни стълбове. Общо 178 сегменти с тегло до 240 тона изграждат тялото на Дунав мост 2 над реката. В неплавателната част техният брой е 650.

По 19 двойки от защитните елементи са монтирани при четирите колони на моста в плавателния участък на реката. Елементите, всеки с тегло от 80 до 120 тона са произведени в производствената база на фирмата изпълнител на проекта FCC Construccion, разположена в Свободна Безмитна зона -Видин.

Видин и Калафат очакват с нетърпение откриването на Дунав мост 2, който със сигурност ще помогне за развитието на граничните райони.

Проектът и самият мост са много важни за цяла Европа. Това е връзка между севера и юга, между две европейски страни - Румъния и България. Проектът свързва два бедни района в Европа - Видин и Калафат, и районът наистина се нуждае от него, каза Рафаел Фернандес, ръководител на проекта за Калафат, който наблюдава последните приготовления.

Двата километра над Дунав ще спестят много километри отклонение към единствения досега мост между Румъния и България при Русе. Новото съоръжение ще даде възможност на над 100 000 превозни средства да прекосяват разстоянието Видин -Калафат всяка година, показват изчисленията на транспортното ни министерство.

Шофьорите на ТИР-ове, които чакат на опашка, за да се качат на ферибота между двата бряга, са доволни, че по моста ще се преминава много по-бързо. Сега по този маршрут те могат да разчитат само на фериботната платформа, отнемащо им понякога часове.

"С новия мост между Румъния и България ще се минава много по-бързо. Няма да се чака - само плащаш на съответната станция и караш. Така е много добре", каза за БТА Дитер Михай, немски шофьор и допълва, че би било отлично, ако мостът бъде свързан с магистрали.

Първата копка на обекта бе на правена от премиера Сергей Станишев през май 2007 г. Грубият строеж на Дунав мост 2 бе приключен през октомври 2012 г., а в края на май2013 г.- мостът и пътната инфраструктура са готови. Изграждането на Дунав мост 2 струваше на България над 225 млн. евро - собствени и евросредства, а на Румъния - 48 млн. евро. Според договора за изграждането мостовото съоръжение се финансираше изцяло от държавния бюджет, ИСПА, ЕК и безвъзмездна помощ от немска и френска агенции и безлихвени заеми.

Източник: днес.бг

Няма коментари: