петък, 30 юни 2017 г.

Защитава ли Президентът Радев и шведските бизнесмени замесени в скандали с подкупи? Според Ню Йорк Таймс шведският имидж е засегнат от скандали

Радев: “Доживяхме Цветан Цветанов да обвинява държавата Швеция в корупция.” Шведските бизнесмени са световно известни със съмненията, които сеят около себе си за корупционни схеми и подкупи. Г-н Радев доживя може би да прочете и тази статия, която ние публикуваме от сериозното издание The New York Times. Тук не става въпрос за фалшиви новини от български казионни медии, а за сериозни журналисти и разследващи. Да г-н Радев, Цветан Цветанов е прав да се съмнява. Въпросът тук е чии интереси защитавате вие, шведските, руските или българските?
Шведската философия как се прави бизнес:”Едно общо оправдание е, че подкупите са необходимост в чужбина, че това е просто начинът, по който се прави бизнес”,казва Даниел Уестърфърс, социолог, който е изследвал поведението на шведските бизнесмени в Източна Европа. “Пресичането на границата означава, че вече не се контролират.”
СТОКХОЛМ – Нагоре на север, където въздухът е свеж, движението е безпроблемно и правителството ефикасно, корупцията няма място. Дали наистина е така?
В последните месеци излязоха на показ грандиозни скандали за подкупи с участието на големи шведски компании, рушащи имиджа на Швеция както в страната, така и в чужбина.
Новият антикорупционен шеф Кристер ван дер Кюст разследва тази седмица в твърденията, че Сааб е предложил огромни тайни “комисионни” за насърчаване на продажбата на бойния самолет “Грипен” в Чехия и Австрия.
Същевременно шведската строителна компания Skanska е на прицел в нарастващ корупционен скандал в Аржентина, който заплашва да свали правителството на президента Ньодор Кирхнер.
През 2005 г. няколко шведски компании, сред които Volvo, Атлас Копко и Скания, бяха заловени и разследвани в Съединените щати за предполагаеми нарушения на ембаргото срещу Саддам Хюсеин в рамките на програмата на ООН за петрол срещу храна, която позволяваше на Ирак да продава петрол и да купува цивилни стоки.
Част от проблема, според повечето експерти, се дължи на факта, че Швеция има силна експортна индустрия – и много директори прилагат различен стандарт в чужбина, отколкото в страната.
“Едно общо оправдание е, че подкупите са необходимост в чужбина, че това е просто начинът, по който се прави бизнес”, казва Даниел Уестърфърс, социолог, който е изследвал поведението на шведските бизнесмени в Източна Европа. “Пресичането на границата означава, че вече не се контролират.”
Швеция като цяло поддържа становището, че това “не може да се случи тук”, дори когато обвиненията в подкуп са водещи заглавия в други европейски страни включвайки глобални компании като Siemens от Германия и френския Total.
В индекса за възприемане на корупцията на Transparency International Швеция постоянно се нарежда сред страните, за които се предполага, че имат най-малко проблеми: През 2006 г. тя се нарежда на 6-о място, зад Исландия и Нова Зеландия, но пред Норвегия и Холандия.
“Тук има убеждение, че корупцията не е проблем”, каза ван дер Кваст, главен прокурор и първият директор на новосъздаденото национално звено срещу корупцията в Швеция.
Миналата седмица ван дер Кваст се срещна в Хага с прокурори от Великобритания, Швейцария, Чехия и Австрия, за да координира разследванията си за Saab и британския отбранителен гигант BAE. Предполага се, че двете компании са предложили на Чешката република и Австрия между 1 милиард крони или 150 милиона долара за продажба на самолета “Грипен”, произвеждан от Saab и продаван съвместно с BAE.
Хелена Сталнър, говорител на Saab, заяви, че компанията “сътрудничи напълно на разследването”, но добави, че “по наше мнение няма нередности”.
По време на интервю в офиса му в Стокхолм ван дер Кваст нарече разследването “много голямо” и заяви, че ще продължи до есента. Ван дер Kwast също така каза, че следи случая с Skanska въпреки, че все още не е започнал разследване.
Аржентинската операция на Skanska, “Сканска Латинска Америка”, е платила няколко милиона долара за подкуп, за да осигури концесията за разширяването на газопровода “Северен газопровод”, което беше предоставено от аржентинското правителство на компанията през 2005 г. В края на март обискиране на  офисите и в Буенос Айрес бе разпоредено от разследващите съдии. На 3 май разследването бе разширено, за да включи подозрения за подкупи на държавни служители, особено в министерството на планирането, което се ръководи от близък съюзник на Кирхнер, Хулио Де Видо.
Във вторник шестима бивши мениджъри на Skanska, както и бивш консултант на компанията, бяха арестувани за укриване на данъци във връзка с делото. Местни медии съобщиха, че още шестима бивши или настоящи служители на Сканска са били потърсени от полицията.
Говорител на Сканска, Питър Гимбе, заяви, че компанията е действала бързо, за да разследва твърденията и работи в тясно сътрудничество с аржентинските власти. Никой от седалището на компанията в Солна, извън Стокхолм, не е замесен, но Гимбе призна, че случаят не е добър за репутацията на Сканска.
“Ако има нещо, което не ни харесва, това е корупцията”, каза той. “Но очевидно нещо се е случило и сега нашият фокус е да се уверим, че това няма да се случи отново”.
Корупцията не се ограничава само до шведските компании, които правят бизнес в чужбина, както стана ясно от редица вътрешни скандали. Най-популяризиран е държавният алкохолен монопол Systembolaget, в който мениджърите на магазини получават подкупи в замяна на предлагането на определени продукти в магазините в цялата страна. Няколко души са осъдени, но все още са провеждани съдебни процеси.
Въпреки тези случаи, осъзнаването, че корупцията е истински проблем в Швеция, е бавно да се утвърди, според ван дер Кваст.
Конвенцията за борба с корупцията на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие или на ОИСР е част от шведския правен кодекс от 1999 г. насам, но след като организацията установи, че Швеция е направила “похвални” усилия за прилагане на конвенцията, последният й доклад  от 2005 г. насам, конкретно критикува Швеция в областта на корпоративния подкуп на чужди длъжностни лица. “Компаниите рядко са отговорни в Швеция”, се казва в доклада.
Звеното на Ван дер Кваст е създадено през 2003 г., но е станало постоянно едва миналата година. “Отнело е 10 години, когато корупцията започва да се откроява в международен мащаб, за да разберем, че има проблем тук.”, казава той. “Сега започваме да виждаме антикорупционна политика от страна на компаниите и правителството, но остава да се види колко силни са те.”
Според ван дер Kwast осъзнаването, че богатите страни като Швеция са част от проблема и следователно трябва да са част от решението.
“Чувате хора да казват, че корупцията е нещо, което имат в Африка, в Южна Америка, в Азия, но корупцията има две страни да се случи”, каза той. “Светът се свива и нашите големи компании ще се справят с този проблем все повече и повече, ще трябва да се научат да се справят с него”.
The New York Times,
By IVAR EKMANMAY
Виж също:
ЗАЩО БЪЛГАРСКИТЕ МЕДИИ МЪЛЧАТ ЗА КОРУПЦИОННИТЕ СЪМНЕНИЯ ОКОЛО ЗАКУПУВАНЕТО НА САМОЛЕТА ГРИПЕН ОТ ШВЕДСКАТА ФИРМА SAAB?
КАКВИ СА ПРИЛИКИТЕ В НАШИЯ СЛУЧАИ С ЛОБИРАНЕ И ТОЗИ С БИВШИЯТ БРАЗИЛСКИ ПРЕЗИДЕНТ ЛУЛА? МИРИЗМА НА ПОДКУП В БРАЗИЛИЯ ПРИ СДЕЛКА ЗА SAAB GRIPEN. 
ЗАЩИТАВА ЛИ ПРЕЗИДЕНТЪТ РАДЕВ И ШВЕДСКИТЕ БИЗНЕСМЕНИ ЗАМЕСЕНИ В СКАНДАЛИ С ПОДКУПИ? СПОРЕД НЮ ЙОРК ТАЙМС ШВЕДСКИЯТ ИМИДЖ Е ЗАСЕГНАТ ОТ СКАНДАЛИ
ГРИПЕН И СААБ С ТЕЖКИ СЪМНЕНИЯ ЗА КОРУПЦИЯ И ПОДКУПИ В СДЕЛКАТА С ЮЖНА АФРИКА. КОГАТО ЛОБИРА ЗА ГРИПЕН, ПРЕЗИДЕНТЪТ РАДЕВ ЗНАЕ ЛИ ЗА ТЕЗИ СЪМНЕНИЯ ЗА КОРУПЦИОННИ ПРАКТИКИ?
ГРИПЕН, СААБ И BAE SYSTEMS ЗАМЕСЕНИ В ГОЛЯМ КОРУПЦИОНЕН СКАНДАЛ В ЧЕХИЯ И УНГАРИЯ. ВЪЗМОЖНО ЛИ Е В БЪЛГАРИЯ ДА СЕ ПОВТОРИ СЪЩАТА СХЕМА?

Няма коментари: