петък, 30 юни 2017 г.

Грипен и СААБ с тежки съмнения за корупция и подкупи в сделката с Южна Африка. Когато лобира за Грипен, Президентът Радев знае ли за тези съмнения за корупционни практики?

При сделката в Южна Африка: “7.25% от общата сума на продажбите за самолетите JAS – 13 млрд. SEK – отиват при тайните посредници.”

7,25% от 1,5 милиарда лева са 108 750 000 лева.

The documets reveal suspected bribery

Кейп Таун / Стокхолм. Сааб е отхвърлил всички твърдения за подкуп в аферата в Южна Африка, но “Експресен” сега може да разкрие вътрешни документи показващи, че шведската отбранителна група е платила на спорни посредници почти един милиард шведски крони.
Поверителните интервюта на британската полиция показват също така, че ръководството на Saab е одобрило и е било напълно наясно с договорите на посредниците.
“На ниво управляващ директор бяха наясно с разпоредбите на агенцията. Те са били наясно “, казва управляващият директор на BAE Алън Макдоналд в полицейското интервю.
Това е едина от най-големите сделки за износ в Швеция. На 3 декември 1999 г. правителството на Южна Африка подписа договор за закупуване на 28 изтребители JAS 39 Gripen . Оказва се, че зад кулисите са се случвали нагли сделки в размер на милиарди крони, включващи спорни посредници и заподозрени за подкупи са членове на южноафриканското правителство. Въпросите все още остават без отговор и последните самолети “Грипен” на JAS бяха доставени в Южна Африка едва през 2012 г. След няколко приключени разследвания комисията в Южна Африка в момента разглежда оръжейната сделка. Към днешна дата Сааб не признава никакви плащания на агенти и е прехвърлила вината на британския си партньор в сделката, гигант BAE Systems.
В ново свидетелство пред южноафриканската оръжейна комисия, разследваща сделката, Saab заявява, че не са осведомени за спорните посредници и тяхното възнаграждение. Но “Експресен” може днес да разкрие тайните документи, които показват как са били насочвани парите на Saab към подозираните за подкуп и как Сааб е напълно наясно и е одобрил плащанията на BAE към тези посредници.
Вътрешен документ на BAE, предаден на Службата за сериозни измами на британската полиция, разяснява как разходите за посредници ще бъдат разпределени между Saab и BAE Systems. Споразумението е с дата 20 септември 1999 г., написано от ръководителя на маркетинга на BAE и отбелязано като “строго поверително”. Документът е подписан и от трима от висшите директори на BAE. Посредниците ще получат комисионна като процент от продажбите за JAS Gripen и BAE’s Hawk, които са включени в сделката.
7.25% от общата сума на продажбите за самолетите JAS – 13 млрд. SEK – ще отидат при тайните посредници. Това означава, че най-малко 940 млн. Швейцарски франка са отишли ​​за такси на посредници, които британската полиция третира като подкупи.
Алън Макдоналд, отговорен за договорите и ръководител на маркетинга на BAE в Южна Африка и Азия по онова време, потвърждава разпределението в поверително интервю с британската полиция, което Expressen е в състояние да разкрие. Той добавя, че наред с цената на посредника, Saab плаща допълнителни такси на BAE в замяна на това, че те поемат основната отговорност за тях. MacDonald описва как Сааб плаща процент от продажбите за JAS Gripen, за да избегне поемането на основната отговорност:
–Те не искаха никаква отговорност не искаха да се грижат за посредниците.
Следователят: -Така че сте платили за Хоук и Сааб плащал за Грипен?
– Платихме за Хоук, те платиха за “Грипен”, да.
Следователят: – Така че те ще плащат 100% от маркетинговите разходи на “Грипен”?
“Да”.
Оттогава насам Сааб  в интервюта и по време на разпит от шведската полиция се позова на факта, че БАЕ имал отговорността за посредниците и в ново свидетелство пред оръжейната комисия в Южна Африка Сааб пише, че не са знаели подробности за посредниците на BAE и тяхното възнаграждение, но Експрес вече може да разкрие, че Saab е бил информиран за разходите на агентите и кои точно са тези агенти. По време на конфиденциалното полицейско интервю Allan MacDonald, директор на BAE, който отговаряше за посредниците, говори за срещите си с ръководството на Saab в края на 90-те години: “Аз ги информирах, дадох им повече информация, отколкото са имали някога преди това и на ниво изпълнителен директор бяха запознати с договореностите на агенцията. Те бяха наясно. Те трябваше да одобрят, трябваше да знаят кой сме ангажирали и кой одобри таксата.”
MacDonald също така потвърждава, че директорите на Saab не само са знаели имената на анонимните компании, които са получили парите от Saab и BAE. Ръководството на Saab също знаело точно кои лица са получили парите.
Следовател: – Имате предвид главницата или името на компанията?
– Главният директор, а не процесът на управлението му.
Разследващ: -Добре, така че те са знаели главницата и сумата, процента на “Грипен”?
“Да”.
Макдоналд казва, че изпълнителният директор е бил информиран и самият Макдоналд е пътувал лично до централата на Сааб в Линдьопинг и му е предоставил информацията. “Лично лице в лице в Линкьопинг”. Посредниците, получили стотици милиони шведски крони от Saab и BAE, бяха известни оръжейни дилъри и бизнесмени, чиито имена са забъркани в случаи на подкупи в предишни случаи. Парите дадени за това британската полиция счита за подкупи.
“Силно подозрително”, пише британската полиция по отношение на плащанията на Saab и BAE. Службата за сериозни измами подозира, че става въпрос за “по-нататъшно изплащане на средства на правителствени служители от Южна Африка, които биха могли да повлияят на процеса на вземане на решения относно избора на” Хоук “и” Грипен “. Извлеченията от сметки и списъците с транзакции, получени от Expressen, показват как парите завършват в сметките на посредници в различни данъчни убежища.
Онези, които са си поделили милиардите и за които се твърди, че Сааб знае, са сред най-известните търговци на оръжие и тютюневи изделия Джон Бреденкамп, който е бил избран от ЕС, САЩ и ООН. Посредниците също така включват лица, които преди са били назовани във връзка с подкупи на оръжие в Саудитска Арабия. Един от спорните агенти е Фана Хлонгвайн, бивш съветник на правителството на Южна Африка, за който се подозира, че е насочил пари от Saab и BAE към южноафрикански енергийни брокери.
Още през февруари тази година Сааб каза пред Sveriges Radio, че нямат “особени отношения” с Хлонуайн, но договорите и извлеченията от сметките на Експресън и всички подробности от британското полицейско разследване показват как общо 214 млн. Шведски крони са били насочвани от Saab и BAE към Hlongwane. Едно от плащанията е настъпило на 6 октомври 1999 г., само няколко месеца след като е напуснал позицията си в правителството на Южна Африка.
Изявленията показват, как 1,3 млн. Шведски крони са били изплатени от тайното дъщерно дружество на Saab и BAE, Red Diamond. Те разкриват как първоначално парите преминават през напълно различен посредник в Швейцария. По нареждане на маркетинговия директор на BAE, парите се насочват дискретно към фирмата Westland . Британската полиция нарича плащането “много подозрително” и подозира, че това е подкуп.
Три седмици преди тайното плащане Южна Африка обяви, че планира да подпише договор за “Грипен”, а договорът беше официално подписан два месеца по-късно. Expressen се опита да достигне до Allan MacDonald – директорът на BAE, който даде най-изчерпателните описания в британското разследване. Когато най-сетне отговори с имейл, той сякаш искаше да се оттегли от аферата.
“Фактът, че сте прочели препис от интервюто ми с SFO през 2007 г., ме засяга. Първо, интервюто беше дадено на строго поверителна основа “, пише той на Експресен.
Макдоналд вярва, че интервюто не е правно релевантно, тъй като британската полиция е направила официални грешки. Той твърди, че преписът от интервюто е неправилен, че никога не е имал възможността да слуша касетата, тъй като е била изгубена и че е трябвало да получи извинение от британската полиция. Но когато Expressen се свърза с британската полиция, се оказа, че интервюто всъщност е валидно.
“Страхувам се, че никога няма да коментираме подробностите за оперативната работа, включително конкретни интервюта, но само за вашето ръководство, нашето интервю с г-н Макдоналд във връзка с разследването на корупцията беше законно валидно”, казва Нилима Фокс, говорител на офиса за сериозни престъпления и измами. Бенгт Халсе, управляващ директор на Saab по онова време, съобщава, че е напълно наясно с договорите със спорния посредник.
Когато Експресен го намери пред дома му в Гьотеборг, за да коментира вътрешните документи, отговорът му беше кратък: “Нямам коментар”.
BAE избра да не отговаря на въпросите на Expressen относно подозираните плащания за подкуп. В свидетелски показания пред оръжейната комисия в Южна Африка те наблягат накратко на това, че Сааб също участва в плащането на посредниците.
“BAE са ангажирали услугите на посредници във връзка с BAE Systems и Saab”.  Говорителят им Ричард Уебстър-Смит подчертава, че разследванията са приключили: “През февруари 2010 г. BAE Systems обяви споразумение с SFO и DOJ след дълги разследвания от тези органи, свързани с редица държави, включително Южна Африка. Нито едно споразумение не включва обвинения в подкуп или корупция, свързани с Южна Африка или която и да е страна.  На фона на това, британската полиция, която също си сътрудничи с шведската полиция, искаше да заведе съдебно преследване срещу корупцията през септември 2009 г. Вместо това беше сключено силно критикувано споразумение с властите в САЩ и Великобритания. Разследваните платиха 450 милиона долара глоби и разследванията приключиха.
Torbjörn Selander, Claes Petersson
Виж също:
ЗАЩО БЪЛГАРСКИТЕ МЕДИИ МЪЛЧАТ ЗА КОРУПЦИОННИТЕ СЪМНЕНИЯ ОКОЛО ЗАКУПУВАНЕТО НА САМОЛЕТА ГРИПЕН ОТ ШВЕДСКАТА ФИРМА SAAB?
КАКВИ СА ПРИЛИКИТЕ В НАШИЯ СЛУЧАИ С ЛОБИРАНЕ И ТОЗИ С БИВШИЯТ БРАЗИЛСКИ ПРЕЗИДЕНТ ЛУЛА? МИРИЗМА НА ПОДКУП В БРАЗИЛИЯ ПРИ СДЕЛКА ЗА SAAB GRIPEN. 
ЗАЩИТАВА ЛИ ПРЕЗИДЕНТЪТ РАДЕВ И ШВЕДСКИТЕ БИЗНЕСМЕНИ ЗАМЕСЕНИ В СКАНДАЛИ С ПОДКУПИ? СПОРЕД НЮ ЙОРК ТАЙМС ШВЕДСКИЯТ ИМИДЖ Е ЗАСЕГНАТ ОТ СКАНДАЛИ
ГРИПЕН И СААБ С ТЕЖКИ СЪМНЕНИЯ ЗА КОРУПЦИЯ И ПОДКУПИ В СДЕЛКАТА С ЮЖНА АФРИКА. КОГАТО ЛОБИРА ЗА ГРИПЕН, ПРЕЗИДЕНТЪТ РАДЕВ ЗНАЕ ЛИ ЗА ТЕЗИ СЪМНЕНИЯ ЗА КОРУПЦИОННИ ПРАКТИКИ?
ГРИПЕН, СААБ И BAE SYSTEMS ЗАМЕСЕНИ В ГОЛЯМ КОРУПЦИОНЕН СКАНДАЛ В ЧЕХИЯ И УНГАРИЯ. ВЪЗМОЖНО ЛИ Е В БЪЛГАРИЯ ДА СЕ ПОВТОРИ СЪЩАТА СХЕМА?

Няма коментари: